kulturaonline

GDZIEŚ JEST, LECZ NIE WIADOMO GDZIE, ŚWIAT, W KTÓRYM BAŚŃ TA DZIEJE SIĘ »

wystawa Bartka Jarmolińskiego | 10.VIII – 07.IX.2012

Bartek Jarmoliński niewyrażalne ukazuje w znakach, a ze znaków buduje symbole oraz rozbudowane symbole, czyli mity (nie bajki), mówiące prawdę o człowieku, prawdę rozgrywającą się poza ramami obrazu. Stąd też tytuł wystawy: ,,Gdzieś jest, lecz nie wiadomo gdzie, świat, w którym baśń ta dzieje się."

Zatrzymajmy się przy pracy, która jest obrazem przewodnim tej prezentacji. Dwie postacie, które nigdy się nie widziały i nigdy w świecie realnym nie dowiedzą, iż istnieją w naszej kulturze, James Dean i Shrek. James Byron Dean zginął w wypadku samochodowym dziesiątki lat wcześniej, nim został narysowany. Ich postacie, obie w świetle znanych nam faktów wirtualne, zaczepiają się wzrokiem poza płótnem. Któż z nas nie kochał, nie śnił o tej wymarzonej lub wymarzonym? Jeśli ktoś tego jeszcze nie doświadczył, życie jest przed nim. Delikatnie, poza kadrem, z odwołaniem się do uczuć widza, krążą i spotykają się marzenia postaci, które nigdy na siebie nie spojrzały. Dziś wiemy, iż J. Dean był gejem, ale o psycho-orientacji seksualnej Shreka nie da się nic pewnego powiedzieć. W animacjach branży porno Shrek występuje jako hetero, homo lub biseksualny super-bohater. Bartek Jarmoliński podsuwa nam jedno z rozwiązań i pokazuje, że rzeczywistość homoseksualna istnieje. Refleksja ta, kierowana do polskiego widza pojawia się we wszystkich prezentowanych obrazach. Także fotografie poruszają sprawę homoseksualizmu, a właściwie kwestię kondycji polskiego geja. Skulonych nagich mężczyzn autor nazywa „Antyatlasami”. Pozycja embrionalna kryje szeroką symbolikę: zagubienie, lęki, chęć ucieczki od świata, potrzebę schronienia, zamknięte oczy, zamknięcie na otoczenie, nieobecność, bezbronność i niemęskość, a nawet aseksualność. Michał Krnąbrny Patroni medialni: EXIT, Replika.